04 april, 2007

Askonsdag

Idag har jag varit nere i R1 hela dagen i princip. För den som inte vet det, är R1 Sveriges första kärnreaktor. Som alla förstår låg den självklart rakt under KTH i utkanten av de centrala delarna av Stockholm. Nu finns bara rummen kvar, själva reaktorn ligger på slutförvaringen för lågaktivt avfall i Forsmark, och det svenska natuuranet som användes i reaktorn ligger i det tillfälliga förvaret i Studsvik (om det nu inte flyttats till det andra tillfälliga förvaret i Oskarshamn förstås).

Hur som helst, anledningen till att jag befunnit mig där är att vi nu sänder guidade turer via videolänk till Tekniska muséet. Det är riktigt kul att vara med och hjälpa till med det! Tvåvägs video- och audiokommunikation med uppbygd miljö för att skapa närvarokänsla i ett virtuellt delat rum, det är ett riktigt kul projekt. Ännu roligare är att se folks (ofta barns) miner när de inser att personen på skärmen inte är en robot, animation eller förinspelad utan faktiskt står någonstans och pratar med dem "live".

Ska till Tekniska muséet imorgon och stå på den sidan under dagen. Sen ska jag hem till min födelsedagsfest. Hoppas jag träffar många av mina läsare där (för de flesta av er är ju mina vänner, antar jag).

Inga kommentarer: