08 april, 2007

Mänskliga fri- och rättigheter - en liberal regerings kärnfrågor?

I dagens SvD finns en intressant debattartikel på Brännpunkt. Peter Nobel anklagar Bildt för att hyckla i utrikespolitiken. Nu ställer jag mig väl kanske inte till 100% på hans sida, men han har några viktiga poänger.

Det jag framför allt ser som intressant är hans angrepp på Sverige (och även andra västländers) bristande respekt för mänskliga rättigheter. Att USA inte skrivit på FN:s barnkonvention och därmed kanske snarast ska klandras för detta än att de bryter mot den må vara hänt. Men även Sverige och ett flertal europeiska länder bryter mot olika delar av konventionen om mänskliga rättigheter samt barnkonventionen.

Som liberal har jag närmast hjärtat alla frågor som rör individens rättigheter och friheter, men givetvis också skyldigheter. Med en regering där alla partier utom KD är uttalat liberala i en eller annan mening borde dessa frågor även ligga dem varmt om hjärtat.

Således:
Sverige har länge undvikit att införliva FN:s konventioner i sin lagstiftning, och vi har även blivit kritiserade av FN för att bryta mot konventioner vi skrivit under. Nu när vi har en regering som logisk sett borde värna just dessa rättigheter mer än något annat torde det alltså vara dags att äntligen få dem inskrivna i gällande lagstiftning. Det bör inte vara något stort steg då man med största sannolikhet (jag antar detta utan att ha en formell opinionsundersökning att luta mig tillbaka mot) har majoriteten av Sveriges befolkning bakom sig för detta. Det är ytterst få som är emot att vi ska följa de avtal vi skrivit under, och ännu färre när det är avtal som garanterar alla människor grundläggande fri- och rättigheter.

Lars Leijonborg och övriga partiledare inom alliansen, stå upp för mänskliga rättigheter och genomför äntligen dessa, i grunden äkta liberala, reformer av lagstiftningen!

Inga kommentarer: