17 december, 2006

Klister Flugesvamp

Så har han då äntligen kommit upp i rymden, vår "hjälte", den svenske astronauten tillika KTH-alumnen Klister Flugesvamp... Förlåt, Christer Fuglesang. Känns bra att jag alltid har röstat "ja" när olika tidningars webbupplagor frågat om man tror att hans resa kommer att bli av. Men frågan är, vad är det som gör att vi är så stolta över honom egentligen? Varför är det en så stor bedrift att en svensk får komma ut i rymden - egentligen?

Ska inte raljera för mycket. Det är roligt för honom, men han är egentligen bara en astronaut som råkar vara från Sverige. Vad har vi att vara stolta över? Det är ju inte så att Sverige är ett bättre land bara för att vi har en astronaututbildad person som äntligen fått komma ut i rymden. Inte ett sämre heller i och för sig, men ändå.

Sitter just nu på arbetet och bloggar lite. Grymt lugnt idag, folk tappar inte sina kort just nu. Bra det förstås, men det kommer nog innebära att nästa helg blir tokig. Skulle vara roligt att veta hur många kort, alla banker sammanräknade, som tappas varje dag, exempelvis en lönings-lördag. Jag tror att siffran skulle vara skrämmande. Och tänk bara på vilket miljöproblem det är egentligen! Så många plastkort måste slita något enormt på planetens resurser. Nej, fram för inopererade RFID-chip som inte går att tappa. Och tills vidare: senilsnören eller såna snören barn har till vantarna, så man inte tappar korten till höger och vänster.

Ett par varningens ord också: Kolla alltid att det verkligen är ditt eget kort som du får tillbaka när du handlat i baren. Vet inte hur många kort vi spärrar för att folk har fått tillbaka fel kort av personalen i baren. Ibland har det inte ens varit samma sorts kort, det är helt galet.

Ser inte fram emot att jobba på lördag. Dagen innan julafton, dagen efter löning, och det är en lördag. Alla kardinalfel som bara kommer betyda att folk tappar sina kort. Som tur är slutar jag 18, så de flesta har nog inte hunnit upptäcka att korten är borta tills dess.

Nej, nu ska jag sluta klaga. Jag är trött och less på att vara singel plus att jag jobbar, det är nog därför jag är tjurig. Dags för lite kaffe tror jag.

Inga kommentarer: